fbpx
Stress; hoe kom je eraan maar vooral: hoe kom je ervan af?! - De Brug - Cranio Sacraal Therapie
16676
post-template-default,single,single-post,postid-16676,single-format-standard,cookies-not-set,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,side_area_uncovered_from_content,qode-theme-ver-7.6.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive

24 okt Stress; hoe kom je eraan maar vooral: hoe kom je ervan af?!

Over stress is zooooooooveel te zeggen, dat ik er bijna van in de stress raak…. Het is een heel fysiek gebeuren, het is een psychologisch proces en het raakt aan bijna alles in je lijf…

Dus begin ik maar gewoon even met de cijfers: De steeds toenemende gevallen van burn-out in Nederland kosten de samenleving 20 miljard per jaar. (Rapport van OESO; Organisatie voor economische Samenwerking En Ontwikkeling).

In Nederland werkt ongeveer 1 op de 5 mensen niet, als gevolg van stress en een burn-out.

6 miljoen verzuimdagen (31%) door werkdruk, werkstress of te moeilijk werk.

Een overspannen werknemer zit gemiddeld 183 dagen thuis.

Een werknemer met een burn-out verzuimt gemiddeld 242 dagen.

 

35% van de verminderde vruchtbaarheid ligt bij de vrouw

35% van de verminderde vruchtbaarheid ligt bij de man.

30% van de verminderde vruchtbaarheid is onverklaarbaar.

 

Dus: Wat is stress nu eigenlijk?

 

Wanneer er nu een leeuw bij je naar binnen loopt, giert de adrenaline door je lijf, versnelt je ademhaling en gaat je bloeddruk omhoog. Je rent voor je leven en maakt dat je weg komt… . Het is de bekende vlucht-vecht -bevries reactie: Er gaat meer bloed naar je spieren en je luchtwegen worden wijder. Andere functies, zoals de spijsvertering en de voortplanting, vallen stil. Zodra je kan vechten of vluchten en de dreiging voorbij is, wordt je bloeddruk weer normaal en het evenwicht hersteld. Sommige dieren hebben een andere reactie: zij bevriezen omdat zij dan onzichtbaar zijn voor het roofdier. Dit is voor mensen soms ook een goede reactie, dat hangt af van de situatie.

 

Wanneer je net bent weggesprongen voor een auto, weet je ook dat je daarna nog even blijft nahijgen, en giert er nog wat adrenaline door je lijf. Dit noem je de uitgestelde stressreactie. Dit kan even duren en hiervoor zorgt Cortisol, dit hormoon zorgt voor het herstel in je lijf. Maar doordat we tegenwoordig dagelijks zoveel in chronische stress situaties zitten, krijgen we teveel cortisol in ons lijf dat het giftig wordt en kan het zorgen voor bv hersenletsel.

 

Cholesterol is de basis grondstof voor de geslachtshormonen. Wanneer er teveel cortisol in ons lijf nodig is omwille van de stress, komt de vorming van andere hormonen (testosteron, oestrogenen, progesteron) in het gedrang. Zo blijkt dat stress heel slecht is voor de vruchtbaarheid. En de meeste stress kan tegenwoordig niet opgelost worden door fysieke actie. Het lichaam blijft in een chronische stress reactie en de stress stapelt zich op. Door de chronische uitgestelde stressreacties kan je niet meer ontspannen s ’avonds en blijft je lijf cortisol produceren.

 

Wat zie je gebeuren in de natuur? Een hert dat wordt aangevallen door een leeuw maar net op tijd kan ontkomen, staat even later weer rustig te grazen. Zij heeft haar angst in energie kunnen omzetten – in het rennen – maar trilt daarna de spanning uit haar lijf. Zo is ze weer in balans. Als je een nare vergadering hebt gehad, of een uitbrander van je baas, zou het dus goed zijn ook even een rondje te gaan rennen, de trap op te sprinten of even lekker te stampen. Dan raak je deze energie kwijt. Helaas kan dit niet altijd! Als je dan ook nog in de file terechtkomt en je wordt door een dikke BMW bijna van de weg gereden… juist, dan krijg je heel snel ruzie met je partner!

 

Gelukkig hebben we nog meer hormonen, en de tegenhanger van Cortisol is Oxytocine, het knuffelhormoon. Het zorgt ervoor dat we ons rustiger, meer geborgen en prettiger gaan voelen als we worden aangeraakt of geknuffeld. Het wordt ook aangemaakt als we een huisdier aaien of een fijn gesprek hebben. Het zorgt voor meer sociale binding met anderen. Tegelijk gaat het de stress verhogende werking van Cortisol tegen. Vandaar dat het fijn en rustgevend is om bij stress op een positieve manier te worden aangeraakt. Vrouwen maken dit hormoon meer aan dan mannen, alleen al door met vriendinnen te kletsen en te praten.

 

Je kan zelf ook meer oxytocine aanmaken door:

  • Te knuffelen met mens en dier
  • Te praten met goede vriendinnen in een goede en positieve sfeer
  • Te mediteren
  • Een fijne massage
  • Lachen en humoristische films te kijken
  • Naar fijne, rustgevende muziek te luisteren waar je blij van wordt
  • Door te wandelen in de vrije natuur, alleen of samen.
  • Je cellen te voeden met aanmoedigende en liefdevolle gedachten. En vooral geduld te hebben met jezelf!

 

Stress is een dodelijke ziekte, het goede nieuws is; je kan er zelf wat aan doen! Vooral belangrijk is: neem jezelf serieus, ga niet over je grenzen en luister naar je lijf. Dat weet wel wat het nodig heeft….

 

Een goede week!

 

Mijn informatie heb ik uit:

“Vruchtbaarder dan je denkt”

Artikel van Marjolein Dubbers: “Oxytocine; mijn favoriet en veel meer dan een ‘knuffelhormoon”.

Artikel in de telegraaf : 04/11/2018 “Stress oorzaak enorme crisis”